Čas pekla 2. del
Gospa je potomka rodovine Pečenko in s svojo hčerjo živi v
soteski z mlinom. V svoji prikupni narečni slovenščini pomešani z italijanskim
jezikom nam razloži nekaj tegob njihove mogočne lastnine. Pravi, da je spet
poplavljala Vipava. Voda je zalila mlin do ene tretjine prostora. Raziskovanje
kaže, da je posledica poplav slaba regulacija iz preteklosti. V zgornjem toku
so reko regulirali, spodnji del pustili, tako so se sedimenti sprali v spodnji
tok in dvignili dno. S slabim čiščenjem ali kar ne čiščenjem rečnih strug nato
pride do poplav. Hčera nam razloži situacijo glede poseganja v komplekse. Same
obnove so pogojene s strani zavodov za kulturno dediščino, so drage in
zahtevne. Zato se za kakršni koli poseg niso še odločili. Mogoče bo nekoč
prišel v sotesko bogati investitor in se bo zgodil preobrat. Sanjati ni greh.
Odločimo se da želimo videti še notranjosti stavb. Prvo nas
popelje v mlin. Mlinski prostor je podolgovata sobana, z oseminštiridesetimi
hrastovimi nosilci po stropu, kjer je na levem delu proti reki Vipavi podest z
mlinskimi kamni. Ohranjeno je le nekaj kamnov, mlinskih koles ni več. Sama
mlinščica ali kanal je speljan tik od zahodni fasadi in nato pod magazin, ven
priteče ob dvoriščnih vratih. Čez njo je speljan mostiček proti žagi. Pohištvo,
orodje in ropotije so še vedno na istem mestu. Vzdušje v prostoru je
neprecenljivo. Sonce se s strani jugozahoda, kjer je vhod skozi obokana,
dvokrilna lesena vrata, s kamnitim portalom in rezbarijami, prebija čez palmine
liste na dvorišču, skozi prvo okno in lomi na drugo okno, z notranje smeri ter
s toplo oranžno svetlobo obsijuje prostor. Na severni strani je še en vhod, ki
je včasih vodil do prizidka, kjer so stanovali kovači. Mlinar je stanoval v
magazinu, ki je imel podaljšano steno proti dvorišču vse do vhodnega portala. Z
druge smeri je vhodni portal še bolj omejila vzdolžna stavba, katere zid je
segaj oporni zid dvorišča. V njej se je vrstilo vrsto dejavnosti, od
rokodelstva, suhe robe in podobno, za kratenje časa ob čakanju na mletje žita.
Ozka dolga stavba je bila zaključena s konjskim hlevom in obokanim svinjakom,
kjer je danes vrt gospodarice Ave in hčere Katje. Obisk nadaljujemo po
stopnicah v mlinu, ki vodijo v prizidek z glavnim stopniščem. Pridemo v
stanovanje gostiteljic. Ohranili so vse prvotne stene, dodali so kopalnico in
osvežili prostore s svetlimi barvami sten. Stopnišče se nato nadaljuje čez
hodnik iz stanovanja. To je leseno stopnišče, ki škriplje in ropota. Prostor v
katerega stopimo je temačen, poln omar a vseeno prostoren. Vidimo troje dvokrilnih
vrat in še nasprotni v kotnih sobah. Sobe si ogledamo v nasprotni smeri urinega
kazalca. Prva soba je temna in majhna. Ima poslikavo temno modre barve z rdečim
progami in modrimi rožami. Bila je kuhinja. Naslednja ima običajno mint zeleno barvo.
Osrednja soba je rdeča z bogato poslikanim stropom, nato bela in še manjša
bela, ki ima lepo ohranjene poslikave raznega cvetja. Vsaka od sob ima še
ohranjeno pohištvo. Nekaj rezbarjenjih omar, nekaj postelj, miza, več stolov in
veliko slik. Ena izmed slik je slika Ivana Pečenka, portret Jožefa Tominca.
Ohranjeni sta dve pečki, a peč na drva je imela vsaka izmed sob. Povzpnemo se
še, po še bolj škripajočih stopnicah do ostrešja. Na južni strani vidimo
svetlobo, ki prihaja s še ohranjene frčade z oknom. Omenjena je imela sončno
uro pod oknom, v preteklosti so bile še dve na zahodni strani in dve na vzhodni
strani gradiča.
Počasi se spuščamo nazaj v mlin, ko nam Katja pove nekaj o
imenu soteske. Soteska Pekel, v Saksidu, v Vipavski dolini ob reki Vipavi, ima
dve teoriji izvora imena. Prva je starejša, govori, da je bilo včasih, še pred
jezom, tukaj več kaskadnih slapov. Ti so bili tako visoki, da je voda močno
bučala. Rekli so, da je peklensko, da je hrupno in poimenovali kraj Pekel.
Naprej po dolini se je voda umirila. Naravno ustvarjeno jezero obraslo z vrbami
in cvetočimi grmi, so poimenovali raj. Druga zgodba je novejša. Gre za
poimenovanje zaradi hrupa žage, kovačije in mlinskih koles. Podobno je hrup
odzvanjal Pekel.
Ko smo na spodnjem dvorišču, se lahko razgledamo po magazinu
in starih zidovih obraslih z bršljanom. Zapuščeni zidovi imajo nekaj stopnic do
obokane odprtine s portalom. Spustimo se v prostor. Tukaj je v 80. letih
prejšnjega stoletja umeščena ribogojnica. Pred njo je bila notri kovačija, ki
je bila povezana s še eno stavbo stopo. Stopa je bila ob mlinščici in je imela
vhod s strani žage. Žaga je bila stara venecijanka, še prej lesena. Na vhodnem
delu ali južnem delu podolgovate stavbe je bil most s kamnitimi podstavki,
kateri so vidni dandanes. Na nasprotnem bregu je vidna utrjena stena. Kasneje
se sprehodimo do nje, kjer razberemo, da je nekoč tu potekala železnica. V času
prve svetovne vojne so ujetniki gradili ozkotirno železnico skozi sotesko.
Kolikor hitro je bila zgrajena, je bila tudi porušena. Za njo je ostal zid,
spominska plošča in dobro razvidni nasipi z lidar posnetkov.
Naslednji obiski so bili nekje v sredini okvira. Sledile so
kritike glede meritev, sledili so zapleti glede sorodstva. Sledilo je
raziskovanje. Nekaj več kot deset različnih prikazov na zemljevidu, nekaj več
deset raziskav zemljevidov, analiziranje pokrajine, branje starih, smrdljivih
knjig, dobro ohranjenih spisov zavoda kulturne dediščine, vožnje v
najrazličnejše arhive, obiske muzejev in knjižnic, katere ne vemo niti da
obstajajo, … in še več. Prišli so obupi, spori in popadale so prve glave. Nekje
v sredini smo trije mušketirji prišli do konca. Naslednje so ideje. Mlin v
mlin, pivovarna, destilarna, testenine, krematorij, hotel, hidroelektrarna,
ribogojnica, …
Ideji, ki sta zaključili,
kot destilarna in tovarna testenin,
ženeta svojo slavo in jima vso zahvalo
za trud, pomoč in moj spodbud.
Kompleks ni tako lahak,
je vendar le iz kamna, opeke in hrastovih je hlodov.
Tako rešitev prava je bila stvaritev.
In sicer.
Z mislijo nad načrtom Maksa,
obiskov krajev, celo s strani Leonarda da Vincija,
mislijo na Avo in Katjo ter kolega,
pod Lučko, ves čas,
je ribogojnica dobila svoj glas.
Povzetek koncepta, ki ne lomi lokacije, ampak jo nadaljuje,
je nadaljevana geometrija, so žaga v ribogojnico, naprej kaskadne bazene,
ribogojnica v valilnico, lopa naprej v zunanje bazene mladic, mlin v
restavracijo, prvo nadstropje v stanovanje in drugo v butični hotel, povezano
dolino z visečim mostom in umestitvijo povezave naselji Saksid in Batuje preko
Raja. Predvidena poglobitev dna pred jezom, predvideva ukinitev poplavne
ogroženosti. Povsem se ohranja prvotna stanja, z manjšimi oživitvami prostora s
soteski Pekel.
Širše je za čas, umeščanja programov v času krize, kot
nalašč za nastanek balončka upanja. Podobno se je Maks znašel v času načrta
obnove mlina. Sam kompleks je uredil z ohranitvijo vseh elementov, počiščenjem
starih nepomembnih prizidkov. Prostora se je lotil, kot izolirane celote,
samooskrbnega posestva, ob reki Vipavi. Za razliko je želel ohraniti prvotne
programe, je želel urediti geometrijo v prostoru bolj ravno, a sodobni čas ne
dopušča takšnih ravnih krivulj. Smo v času padcev in vzponov, smo v času krize
in razsvetljenj, živimo izolirano hkrati razvijamo cepiva, smo povezani z
naravo in imamo vrtove v hladilniku. Je naš svet res potreben novih hiš, novih
betonskih kock z nepokošenim dvoriščem. Vse več je zapuščenih hiš v neokrnjeni
naravi, ki so dobile na vrednosti v zadnjih dveh letih. Naj ohranjamo
zapuščino, naj bodimo inovativni in unikatni z obstoječimi unikati. Ljudje so
na roke nosili gradbeni material do nedotaknjene parcele v soteskah Soče ali
Nadiže. Vedeli so kam umestiti, kako umestiti in usmeriti svoje domove, za
najboljšo osvetlitev in so spali ponoči. Sodoben svet ne pozna vrednosti v
stavbah, ki so že na svetu, kot, če bi posekali brezo ali lipo in namesto nje
posadili ciprese. Je to le trend, ki bo počasi upadel, ali je stalna praksa, ki
je učena in priučena v naši stroki Zoisovih vrtov. Na nas je, da se spremenijo
mišljenja, da se umirimo in sledimo toku vode. Le mi smo tisti, ki upravljamo s
tem, le mi bi morali imeti besedo, saj smo vendarle ustvarjalci prostora.